Detroit Diesel Type 12V71-TI

 

Toen we de Zandexpres 4 kochten in 1978 stond er een Stork Ricardo diesel in. Later werden de schepen verlengd en werd een nieuwe 12 cilinder Detroit Diesel ingebouwd.

 

Deze werden om de +/- 15.000 uur gereviseerd. Zo ook deze in 2006, alles werd vernieuwd. Na 1 week varen gaf het een enorme klap en sloeg de voorste drijfstang een gat aan beide zijden van het  motorblok. Daarom is de Detroit verwisseld en is er een elektrisch ingespoten Caterpillar ingebouwd. Daarna begon het getouwtrek met het bedrijf wat hem had gereviseerd en met de verzekering.

(Pas vorig jaar in 2010 was het opgelost.)

 

Maar voor die tijd in 2007 stond de Detroit kapot in een hoek van de garage en vroeg ik aan mijn zoon Marcel of ik hem alvast in ons F.T.F. museum mocht zetten, totdat de verzekering de kapotte motor claimde. Dit was geen probleem.

 

Daarom is ook deze motor is op een frame gebouwd en staat nu keurig tussen de andere Detroits. Hier is hij te zien aan één kant zonder kop en uiteraard aan beide zijden met een gat in het blok.  De vervormde drijfstang de (veroorzaker) van de schade ligt er los bij.

Zo hebben we toch een 12 cilinder in ons museum.