Focus op
restauratie F.T.F. Chassis No 84596
In
2015 werd ik op zekere dag gebeld door mijn broer Arie. Hij zei: 'Ton, ik sta
bij een DAF 95 Super Space Cab die ik graag wil kopen, maar toevallig zie ik
hier ook een FTF staan die de eigenaar eveneens van de hand wil doen'. Mijn
antwoord was: 'Arie, dat kan bijna niet. Wie wil er nu zijn FTF verkopen. En als
het echt zo is, zal de truck wel erg verroest zijn'. Arie: 'Nee Ton, hij ziet er
perfect uit en is puntgaaf'. Het leek een buitenkans om er nog een nieuw type
FTF bij te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken, na enige onderhandelen
besloot Arie beide vrachtauto's te kopen. Een dag later gingen we ze samen in
Ravenstein ophalen. De terugreis naar Noord-Holland zou echter niet geheel
volgens plan verlopen. Bij het Texaco-tankstation bij Arnhem ontdekten we dat
één van de voorbanden van de FTF lek was en en er zat niets anders op dan de
truck daar een nachtje te laten staan. De volgende dag gingen we terug om de
band te verwisselen en uiteindelijk zouden we zonder lichten in het donker in
Winkel aankomen. Hierna werd de restauratie voortvarend aangepakt. Eerst werd
alles met een stoomcleaner gereinigd en werden zoveel mogelijke delen, zoals
accubakken, luchtfilters, bumpers, achterlichten, spatborden, tanks, van de
truck verwijderd. Op 31 december 2015 waren we al zover dat de gehele onderbouw
zwart gespoten kon worden. Hierna begon het schuren van de cabine. Op 14 januari
werd deze geheel in de huiskleur rood van de firma Spaansen gezet. De rest van
de maand werd gebruikt om alle ondertussen gestraalde en gespoten losse delen
weer terug te plaatsen. Inclusief een geheel nieuwe kist aan de rechterkant.
Toen dit alles was gebeurd, reden we de truck naar 't Zand waar hij nu staat te
glimmen in het FTF Museum. Het enige wat nog moet worden gedaan, is het
opknappen van de rokende Detroit Diesel motor. Volgens Frans van Tatenhove
moeten hiervan de blower en de turbo worden vervangen.
Historie
In
1984 bestelde de firma Huijbregts bij Floor in Wijchen in één order vijf FTF's.
De eerste twee met chassisnummer 84593 en 85594 met topsleeper en de volgende
drie met chassisnummer 84595, 84596 en 84597. De door mij aangeschafte FTF met
chassisnummer 84596 werd nieuw afgeleverd in de gele huiskleur van Huijbregts.
Later zou hij in de witte kleur van logistiek dienstverlener TLS worden gezet en
van een spoilerset worden voorzien. De tweede eigenaar van deze truck werd
Gerard Severs uit Achthoven. Een stenentransporteur die meteen het chassis ging
verlengen. Nadat de FTF jarenlang vele zware vrachten had vervoerd, deed Gerard
de FTF over aan Henk Verseveld uit Dreumel. Bij hem werd hij weer gespot door
onze secretaris Bert Jorna, die de FTF na aankoop meteen ging restaureren. Dit
gebeurde in een loods in Den Helder, waar Berts broer in dezelfde periode ook
een FTF 6x2 onder handen had. Tijdens de jaarlijkse rondrit van de FTF
Vrachtwagen Club van 2008 werden beide voertuigen doorverkocht aan Dieter Kuijl,
die vervolgens deze FTF met chassisnummer 84596 weer overdeed aan de firma Bak
in Zevenhuizen die er de Trekkertrek FTF van de gebroeders Nieuwenhuizen mee
ging vervoeren. Toen dat (tijdelijk) stopte, werd de FTF doorverkocht aan
handelaar Paul Schoal uit Ravenstein. En daar kwam Arie Spaansen hem weer tegen
toen hij een DAF 95 Super Space Cab ging bekijken. Al met al ben ik nu de
negende eigenaar van deze FTF en ik ben er best trots op
Dat
ik de truck samen met met maat Klaas Poutsma
uit Schagen in zo'n korte tijd compleet heb kunnen opknappen.
ChNo
84596, type FD-7.13A, kenteken BL-07-BV afgegeven 3 januari 1985, Detroit 6V92TA
motor met maxi-bypass.
Eigenaar
1: Fa. Huijbregts
Eigenaar
2: Gerard Severs
Eigenaar
3: Henk Verseveld
Eigenaar
4: Bert Jorna
Eigenaar
5: Dieter Kuijl
Eigenaar
6: Fa. Bak
Eigenaar
7: Paul Schoal
eigenaar
8: Arie Spaansen
Eigenaar
9: Ton Spaansen
Foto's
restauratie