no amerika 1.JPG (292488 bytes)

Rondreis Noordoost Amerika door Peter en Ton Spaansen.

Op dinsdag 29 mei 2012 vertrokken wij om 12:00 uur naar Boston Massachussets waar we ’s middags om 15:00 uur al aankwamen. Ons hoofddoel was een bezoek aan een truckshow van een specifieke club waar meer dan 1000 oldtimertrucks zouden komen. Maar eerst begonnen we op woensdag de vrijheidsoorlog monumenten te bezoeken. De beroemde Teaparty in de haven van Boston (1773), de eerste schermutselingen vanaf het plaatsje Concord (1775), de eerste zware gevechten met de Engelsen op Bunkerhill (1775) en in de middag de staatsgrens naar New Hampshire over om hier bij het tankstation een blik Heineken bier te kopen. Even verder bezochten wij een Truckyard, waar een onverstelbare hoeveelheid autowrakken en gesloopte trucks aanwezig waren, hier hebben we lekker met de eigenaren gesproken en wat spullen meegenomen.

Op donderdag arriveren we om 9 uur in het plaatsje West Springfield waar de truckshow georganiseerd werd. Wij zijn eerst gaan ontbijten en zijn vervolgens langs de rijen met trucks gaan lopen en met sommige eigenaren aan de praat geraakt met o.a. eigenaar en truckchauffeur Don Slate, die met een Friese vrouw blijkt getrouwd te zijn. Binnen stond de stand van de American truck historical society (11000 leden). Van deze club ben ik zelf onlangs lid geworden en stond dan ook in het laatst uitgebrachte magazine als allerlaatste nieuwe lid vermeld. Bij de stand aangekomen komen we in contact met Stormy Wylie, de editor/designer van het blad, na een hartelijk gesprek en uitwisseling van gegevens, werden we verzocht om buiten voor een truck naar keuze te gaans staan, dit werd een International KB6 omdat onze vader daar ooit mee is begonnen in 1946 dit type auto heeft veel bijgedragen aan de groei van ons mooie bedrijf. Er werden enkele foto’s van ons genomen en wellicht staan we de volgende uitgave van het blad. ’s Avonds rijden we naar de staatgrens van Connecticut en vrijdag komen we aan in New York. We rijden dwars door Harlem, om het Central Park en lopen vervolgens naar de Chrysler Building, Grand station, St. Patricks Cathedral en eten in het Wellington hotel.

Zaterdag lopen we naar de brug van Manhattan en als we hierop staan kunnen we de Brooklyn Bridge even verderop prachtig zien. Wanneer we op de Brooklyn Bridge aanwezig zijn maken we diverse foto’s. Ook van de plaats waar de Twin Towers stonden en nu de nieuwe torens in aanbouw zijn. We lopen vervolgens naar Battery park en lezen de Nederlandse tekst op, die daar op een monument is verwerkt. Deze tekst is hier geschreven omdat de Nederlanders in 1609 New York ontdekte.

Zondags rijden we Queens binnen over de Queensboro bridge en vervolgen onze weg door Brooklyn, we rijden de Verrazano bridge over naar Staten eiland om via de Goethals bridge via New Yersey verder te reizen richting Philadelphia. Hier nemen we foto’s van de Lyberty Bell en ’s avonds rijden we door het door de Amish bewoonde gebied Lancaster. Deze mensen leven hier zonder stroom en voorzien in eigen behoefte. We zagen ze rijden op de openbare wegen met paard en wagen en werden ingehaald door de grote Amerikaanse trucks. Een bijzonder ervaring. We slapen ’s avonds in een leuk Motel even voorbij het stadje York waar toevallig over 3 jaar de volgende A.T.H.S truckshow is gepland.

Maandag eerst een heerlijk ontbijt bij Mary- Ann pal naast ons motel.

Dan beginnen we aan een stuk Amerikaanse geschiedenis, we bezoeken de hele dag het slagveld  nabij Gettisburg. Hier vielen op 1,2 en 3 juli in 1863 ca. 8000 doden en vielen er hier 37000 gewonden. We rijden met een open bus over de slagvelden en bezoeken een ongelofelijk indrukwekkend museum. Hier wordt duidelijk gemaakt hoe alles is ontstaan en hoe het hierna is  verlopen. Tegen de avond gaan we op de foto, Peter als Generaal Ulysses S. Grant en ik als Generaal Robert. E .Lee inclusief pen en papier voor het tekenen van de overgave.

Dinsdag passeren we de brug over de Potomac rivier en rijden van de staat Maryland naar Virginia en komen langs de Shenandoan rivier de Staat West Virginia binnen. In het beroemde plaatsje Harpers Ferry lopen we meteen een stukje over de Appalachen Trail, een trail van 2100 mijl die vanaf Georgia naar de staat Maine loopt.

Woensdag: In Washington D.C. aangekomen parkeren we bij het Arlington National Cemetry. Hier liggen veel onbekende maar ook hele bekende Amerikanen. We komen bij het indrukwekkende graf van John. F. Kennedy met daarnaast in het groene gras de graven van Robert en Edward Kennedy deze hebben een wit houten kruis en een marmeren tegel met inscriptie. Veel toeristen komen hier dagelijks naar toe, want wanneer we weer bij onze Ford komen zien we wel meer dan 50 touringcars staan, wat een drukte!

Hierna gaan we de Potomac rivier over. Vervolgens lopen we langs het Lincoln Memorial daar waar Martin Luther King zijn toespraak hield met daarin de legendarische woorden “ I have a dream”!

Waar tevens een beeld is van een hoog in zijn stoel zittende president Lincoln die over alles heen kijkt.

Dan komen we bij de zwarte muur waar alle 55000 namen van gesneuvelde Vietnam soldaten staan ingegraveerd dit maakt op ons veel indruk. We zien een vrouw die een stuk papier over een naam legt en de voor haar bekende naam op haar papier wrijft en zo overdrukt.

Wanneer je in Washington D.C. bent moet je natuurlijk even bij het Witte Huis langs. omdat het tussen veel andere gebouwen is ingebouwd. Op de tv lijkt het veel groter!

Het Capitool echter is wel prachtig dit staat in een veel grotere open ruimte.

Donderdag: Nog even op bezoek aan het Amerikaans National Museum. Hier komen we echt tijd te kort: auto’s, scheepvaart, transport , techniek noem maar op werkelijk te veel om op te noemen. Dit kan je niet in een dag bekijken.

Washington D.C. is een geweldig mooie stad we vielen van in het ene moment van verbazing in de andere.

Zeker voor mij behoort deze stad tot de top drie van mooiste steden die ik tot op heden gezien heb.

Vanaf deze bijzondere stad vertrekken  om 18.15 uur van  Dulles Airport naar Amsterdam Schiphol.

Om 6.30 u landden we en begint er weer een nieuwe dag op Hollandse bodem.

Al met al een prachtige reis gehad.

Heerlijk gereden met de Ford Crown Victoria tussen de die rustig rijdende Amerikanen die beleefdheid en discipline daar kunnen wij nog een voorbeeld aannemen.

Veel van de historie van Amerika opgedaan.

Veel geweldige oude en nieuwe vrachtauto’s gezien

Genoten van al de hartelijkheid met steeds weer die belangstelling en vragen: “ How are you doing sir”, “where do you come from”!

Bezochte staten:

7.      Maryland

8.      Virginia

9.      West Virginia

Peter en Ton.                                                                                                          Foto's