De start van de 25e tour
25 jaar
geleden ging Toon van Diepen, Dirk Karsten en Bart Visser samen op pad in
Noord-Holland. Toon met zijn Mercedes 312 en Dirk Karsten met een Krupp Elg. en
Bart met een MAN 745.
De jaren
daarna kwam er in snel tempo vele Oldtimer eigenaren bij. Zo groeide de
Oldtimer-club met namen als Martin Leegwater-Mack, Wim Kok-Mercedes, Arie van
den Berg-DAF, Teun Crok- Citroen en Arie Spaansen-Kromhout.
Ieder jaar
wordt nu als eerst in het seizoen de Noord-Holland Tour gedaan en is het altijd
weer een pracht als al die trucks zich verzamelen bij een bepaald
transportbedrijf. De meeste Oldtimers komen net uit hun winterslaap, waarvan
sommige met een nieuw kleurtje en uiteraard weer keurig gepoetst, of heeft men
er een nieuwe trailer of aanhangwagen liefst
van hetzelfde jaartal als het trekkende voertuig. Maar ook verschijnen er
(nieuwe Oldtimers waaraan dikwijls jaren is gewerkt. Trots laten de eigenaars
dan hun bezit waaraan honderden uren is gewerkt en hun laatste centen uit de
knip is besteed, zien aan de collega’s. En zo groeit het aantal Oldtimers nog
steeds. Allemaal geïnspireerd door de mannen van het eerste uur.
Daarom is
het ook zo belangrijk dat er evenementen worden georganiseerd om al dat
materiaal aan elkaar en aan de bevolking te laten zien.
West-Friesland
De twee
afgelopen jaren hadden we al in 2 gedeeltes de 120 km lange West-Friese
Omringdijk over gereden, dus ieder jaar +/- 60 km. Geweldig om over die smalle
dijk de vele wielen (doorbraken) te passeren. Maar ook de steden Schagen,
Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Binnen deze steden leefden en leven nog
de sterke hardwerkende Westfriezen.
Ander stuk Noord-Holland
Dit
25-jarig jubileum ging weer langs andere wegen en wateren. De start was bij
Transportbedrijf Beets in de Wijde Wormer. Daar stond om 10 uur de koffie klaar,
uiteraard met een versnapering. Om 11 uur heette Toon van Diepen een ieder
hartelijk welkom. Daarna mocht ik uitleggen waarheen en hoe we de rit uitgezet
hadden. We hadden een waterkaart opgehangen waaruit bleek wat een geweldig
watermassa Noord-Holland bezit. Vele kanalen, meertjes, sloten, bruggetjes, enz,
enz….
Moeilijk om weer een goede route te vinden
En probeer
dan maar eens een route te zoeken die zo krap als mogelijk is voor +/- 45
Oldtimer trucks, want over de grote wegen rijden is dan te makkelijk en niet
attractief.
Voor de
start hebben we daarom verteld dat de eerste +/- 35 km door de polders ging en
de volgende 35 km door de havens van Amsterdam zouden gaan. Aldus geschiedde.
Start
Na het
uitreiken van de routebriefjes en een CD van een Amsterdams bedrijf(Graniet
Import)starten we om 11.30 uur. Voor Purmerend langs eerst 8 km langs het
Noord-Hollands kanaal. Hier moesten we 2 zeer smalle bruggetjes passeren waar ik
als eerste overheen moest en met enige zorg me afvroeg of iedereen het wel kon
besturen. Gelukkig reed Jos van de Gaag als 2e achter ons met een
prachtige trailercombinatie, een
Scania tandem-asser met daarbij een Burg tanktrailer en toen ik na even wachten
Jos vanaf het bruggetje weer achter me aan zag komen was ik gerust, want na deze
dikke combinatie zouden alle anderen het ook wel redden. En dat moet ook wel
want er is geen weg terug, omdat je eenvoudig weg nergens kan keren op zo een
smalle weg. En gelukkig dan doemt ineens het gehucht Spijkerboor op met rondom
water. Wat een idyllisch gebeuren.
Dan over de
brug meteen linksaf en juist op die weg komen we de Triumph-club tegen. Gelukkig
gaan de meeste keurig met hun prachtige sportwagens aan de kant staan in het
lange gras. De meeste lachend, maar enkele schudden met hun hoofd, waarvan je
kon aflezen dat ze dachten wat wij in godsnaam daar deden met de “King of the
Road”. Maar wij hebben uiteraard net zoveel rechten op deze openbare weg, want
we betalen allebei (geen) wegenbelasting!
Wormerveer
gepasseerd te hebben, rijden we vervolgens een eind langs de Zaan met aan de
overkant veel beroemde fabrieken en passeren daarna het centrum van Zaandam met
die nieuwe gebouwen en hun vele mooie voorgeveltjes.
·
Zo de eerste +/- 35 km hebben we er al opzitten. We gaan niet
zoals vroeger via het rijks pont waar in het verleden echt alle verkeer op moest
varen, eenvoudigweg omdat er nog geen tunnels waren. Je kan het je bijna niet
voorstellen dat alle verkeer dat nu door de IJtunnel, de Coentunnel, de
Zeeburgertunnel en de Velsertunnel rijdt, allemaal door een pont over gevaren
zou moeten worden. Dus gaan wij nu ook maar door de Coentunnel waarnaast de
nieuwe Coen zowat gereed is. De bouwwerken zijn goed te zien vanaf onze hoge
positie.
Aan de
andere kant zoeken we de basisweg op en rijden onder de nog in aanbouw nieuwe
bovengrondse autoweg door. Imposant al die grote palen met daarop de in prefab
gebouwde autoweg die zo aansluit op
de nieuwe Coentunnel. Dan rijden we het Westpoort haventerrein gebied binnen met
al die gigantische bedrijven die samen de 75 miljoen ton overslag realiseren. Zo
komen we langs Hitachi waar honderden machines staan waaronder kranen, shovels
enz. Even verder rijden we langs bergen met geschredderd hout en autobanden en
gebroken puin. We rijden de Amerikahavenweg in met rechts 10 tallen betontrucks
rechts. Links een grindzeverij, rechts een betonvloeren bedrijf en daarnaast een
opslag van duizenden tonnen betonwaren. Links bergen grof en geknipt staal klaar
voor export naar China en als laatste rechts Graniet Import waar om de 2 weken
een schip uit Schotland aankomt met 90.000 ton graniet en aan de andere kant De
Rietlanden die jaarlijks miljoenen tonnen steenkool verwerken en daarmee
Amsterdam met 15 miljoen ton tot de grootste steenkoolhaven van de wereld maken.
Als we
omkeren net voor de asfaltmolen van Ooms komen we onze collega’s tegen,
allemaal hun duim opstekend en naar ons zwaaiend.
Nou, ze
hebben het allemaal goed naar de zin zeg ik tegen mijn vrouw Ans die naast me
zit te genieten.
We rijden
ook nog even richting de enorme containerkranen van de HCT . Deze kranen kun je
vanaf vele kanten in Noord-Holland zien staan en om ze nu hier zo dichtbij te
aanschouwen is toch wel heel apart. Jammer genoeg staan ze al jaren ongebruikt
op de rand van de kades.
Dus niet
alles lukt in Amsterdam.
Dan op weg
naar het pont van Buitenhuis, waar we gaan overvaren naar de andere kant van het
Noord-Hollands kanaal. Maar eerst € 2,80 in de paal door de gleuf gooien, wat
een ingewikkeld systeem! Bovendien heeft niet iedereen € 3,- stukken bij zich.
Met hooguit
5 trucks per keer kunnen we overvaren, lekker om ons heen kijkend arriveren we
aan de noordkant om onze weg te vervolgen naar de Zaan. Daar aangekomen zien we
rechts het gigantische distributiepark van onze grootste grootgrutter van
Nederland. Hier staan enkele honderden trailers te wachten op vracht. Aan de
overkant is een chauffeurscafé. Hier is duidelijk afgesproken dat we zondag met
+/- 45 trucks langs zouden komen. Helaas hadden ze dit niet helemaal in de hand.
Dat was even jammer, op deze
prachtige dag. Goed weer, mooie route, prachtige Oldtimers met enthousiaste
chauffeurs en daarbij vele familieleden.
Met dank
aan de HAV en zijn bestuursleden Toon van Diepen, Hes Vermeer en mijn maat Klaas
Poutsma met wie ik deze keer de rit heb uitgezet. Volgend jaar maar weer wat
anders verzinnen!
En als
laatste dank aan al die mensen die met hun Oldtimer trucks, 44 stuks en mijn
broer Mathé met de enigste bus naar dit evenement zijn gekomen, vele vanuit
Noord-Holland, maar ook veel uit verdere provincies. Want zonder hun was dit
allemaal niet mogelijk.
Ton Spaansen en Simon Laan!
Foto's op: deze website