op de pont.JPG (243819 bytes)Noord-Holland Tour 6 mei 2012

 

De start van de 25e tour

 

25 jaar geleden ging Toon van Diepen, Dirk Karsten en Bart Visser samen op pad in Noord-Holland. Toon met zijn Mercedes 312 en Dirk Karsten met een Krupp Elg. en Bart met een MAN 745.

De jaren daarna kwam er in snel tempo vele Oldtimer eigenaren bij. Zo groeide de Oldtimer-club met namen als Martin Leegwater-Mack, Wim Kok-Mercedes, Arie van den Berg-DAF, Teun Crok- Citroen en Arie Spaansen-Kromhout.

 

Ieder jaar wordt nu als eerst in het seizoen de Noord-Holland Tour gedaan en is het altijd weer een pracht als al die trucks zich verzamelen bij een bepaald transportbedrijf. De meeste Oldtimers komen net uit hun winterslaap, waarvan sommige met een nieuw kleurtje en uiteraard weer keurig gepoetst, of heeft men er een nieuwe trailer of aanhangwagen  liefst van hetzelfde jaartal als het trekkende voertuig. Maar ook verschijnen er (nieuwe Oldtimers waaraan dikwijls jaren is gewerkt. Trots laten de eigenaars dan hun bezit waaraan honderden uren is gewerkt en hun laatste centen uit de knip is besteed, zien aan de collega’s. En zo groeit het aantal Oldtimers nog steeds. Allemaal geïnspireerd door de mannen van het eerste uur.

Daarom is het ook zo belangrijk dat er evenementen worden georganiseerd om al dat materiaal aan elkaar en aan de bevolking te laten zien.

 

West-Friesland

 

De twee afgelopen jaren hadden we al in 2 gedeeltes de 120 km lange West-Friese Omringdijk over gereden, dus ieder jaar +/- 60 km. Geweldig om over die smalle dijk de vele wielen (doorbraken) te passeren. Maar ook de steden Schagen, Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Binnen deze steden leefden en leven nog de sterke hardwerkende Westfriezen.

 

Ander stuk Noord-Holland

 

Dit 25-jarig jubileum ging weer langs andere wegen en wateren. De start was bij Transportbedrijf Beets in de Wijde Wormer. Daar stond om 10 uur de koffie klaar, uiteraard met een versnapering. Om 11 uur heette Toon van Diepen een ieder hartelijk welkom. Daarna mocht ik uitleggen waarheen en hoe we de rit uitgezet hadden. We hadden een waterkaart opgehangen waaruit bleek wat een geweldig watermassa Noord-Holland bezit. Vele kanalen, meertjes, sloten, bruggetjes, enz, enz….

 

Moeilijk om weer een goede route te vinden

 

En probeer dan maar eens een route te zoeken die zo krap als mogelijk is voor +/- 45 Oldtimer trucks, want over de grote wegen rijden is dan te makkelijk en niet attractief.

Voor de start hebben we daarom verteld dat de eerste +/- 35 km door de polders ging en de volgende 35 km door de havens van Amsterdam zouden gaan. Aldus geschiedde.

 

 

 

 

 

Start

 

Na het uitreiken van de routebriefjes en een CD van een Amsterdams bedrijf(Graniet Import)starten we om 11.30 uur. Voor Purmerend langs eerst 8 km langs het Noord-Hollands kanaal. Hier moesten we 2 zeer smalle bruggetjes passeren waar ik als eerste overheen moest en met enige zorg me afvroeg of iedereen het wel kon besturen. Gelukkig reed Jos van de Gaag als 2e achter ons met een prachtige trailercombinatie,  een Scania tandem-asser met daarbij een Burg tanktrailer en toen ik na even wachten Jos vanaf het bruggetje weer achter me aan zag komen was ik gerust, want na deze dikke combinatie zouden alle anderen het ook wel redden. En dat moet ook wel want er is geen weg terug, omdat je eenvoudig weg nergens kan keren op zo een smalle weg. En gelukkig dan doemt ineens het gehucht Spijkerboor op met rondom water. Wat een idyllisch gebeuren.

Dan over de brug meteen linksaf en juist op die weg komen we de Triumph-club tegen. Gelukkig gaan de meeste keurig met hun prachtige sportwagens aan de kant staan in het lange gras. De meeste lachend, maar enkele schudden met hun hoofd, waarvan je kon aflezen dat ze dachten wat wij in godsnaam daar deden met de “King of the Road”. Maar wij hebben uiteraard net zoveel rechten op deze openbare weg, want we betalen allebei (geen) wegenbelasting!

Wormerveer gepasseerd te hebben, rijden we vervolgens een eind langs de Zaan met aan de overkant veel beroemde fabrieken en passeren daarna het centrum van Zaandam met die nieuwe gebouwen en hun vele mooie voorgeveltjes.

·        Zo de eerste +/- 35 km hebben we er al opzitten. We gaan niet zoals vroeger via het rijks pont waar in het verleden echt alle verkeer op moest varen, eenvoudigweg omdat er nog geen tunnels waren. Je kan het je bijna niet voorstellen dat alle verkeer dat nu door de IJtunnel, de Coentunnel, de Zeeburgertunnel en de Velsertunnel rijdt, allemaal door een pont over gevaren zou moeten worden. Dus gaan wij nu ook maar door de Coentunnel waarnaast de nieuwe Coen zowat gereed is. De bouwwerken zijn goed te zien vanaf onze hoge positie.

 

Aan de andere kant zoeken we de basisweg op en rijden onder de nog in aanbouw nieuwe bovengrondse autoweg door. Imposant al die grote palen met daarop de in prefab gebouwde  autoweg die zo aansluit op de nieuwe Coentunnel. Dan rijden we het Westpoort haventerrein gebied binnen met al die gigantische bedrijven die samen de 75 miljoen ton overslag realiseren. Zo komen we langs Hitachi waar honderden machines staan waaronder kranen, shovels enz. Even verder rijden we langs bergen met geschredderd hout en autobanden en gebroken puin. We rijden de Amerikahavenweg in met rechts 10 tallen betontrucks rechts. Links een grindzeverij, rechts een betonvloeren bedrijf en daarnaast een opslag van duizenden tonnen betonwaren. Links bergen grof en geknipt staal klaar voor export naar China en als laatste rechts Graniet Import waar om de 2 weken een schip uit Schotland aankomt met 90.000 ton graniet en aan de andere kant De Rietlanden die jaarlijks miljoenen tonnen steenkool verwerken en daarmee Amsterdam met 15 miljoen ton tot de grootste steenkoolhaven van de wereld maken.

Als we omkeren net voor de asfaltmolen van Ooms komen we onze collega’s tegen, allemaal hun duim opstekend en naar ons zwaaiend.

Nou, ze hebben het allemaal goed naar de zin zeg ik tegen mijn vrouw Ans die naast me zit te genieten.

 

We rijden ook nog even richting de enorme containerkranen van de HCT . Deze kranen kun je vanaf vele kanten in Noord-Holland zien staan en om ze nu hier zo dichtbij te aanschouwen is toch wel heel apart. Jammer genoeg staan ze al jaren ongebruikt op de rand van de kades.

Dus niet alles lukt in Amsterdam.

 

Dan op weg naar het pont van Buitenhuis, waar we gaan overvaren naar de andere kant van het Noord-Hollands kanaal. Maar eerst € 2,80 in de paal door de gleuf gooien, wat een ingewikkeld systeem! Bovendien heeft niet iedereen € 3,- stukken bij zich.

Met hooguit 5 trucks per keer kunnen we overvaren, lekker om ons heen kijkend arriveren we aan de noordkant om onze weg te vervolgen naar de Zaan. Daar aangekomen zien we rechts het gigantische distributiepark van onze grootste grootgrutter van Nederland. Hier staan enkele honderden trailers te wachten op vracht. Aan de overkant is een chauffeurscafé. Hier is duidelijk afgesproken dat we zondag met +/- 45 trucks langs zouden komen. Helaas hadden ze dit niet helemaal in de hand. Dat was even jammer,  op deze prachtige dag. Goed weer, mooie route, prachtige Oldtimers met enthousiaste chauffeurs en daarbij vele familieleden.

Met dank aan de HAV en zijn bestuursleden Toon van Diepen, Hes Vermeer en mijn maat Klaas Poutsma met wie ik deze keer de rit heb uitgezet. Volgend jaar maar weer wat anders verzinnen!

En als laatste dank aan al die mensen die met hun Oldtimer trucks, 44 stuks en mijn broer Mathé met de enigste bus naar dit evenement zijn gekomen, vele vanuit Noord-Holland, maar ook veel uit verdere provincies. Want zonder hun was dit allemaal niet mogelijk.

 

                                                                              

                                                                              Ton Spaansen en Simon Laan!

 

                                                                                                     Foto's op:   deze website