F.T.F. Ch.No. 78384 Type F.8.8.20 D
In 1996 waren we voor de eerste keer met onze
F.T.F naar het Truckstar Festival in Assen. We hadden veel bekijks bij onze pas
gerestaureerde F.T.F. Raymond Beekman en Ron Leyendekkers als F.T.F liefhebbers
kwamen bij ons langs. Zij vroegen of ik nog een F.T.F wilde hebben, hier was ik
nog niet echt aan toe, daar ik het nog druk had op de zaak en onze eerste F.T.F
was net klaar. Maar toch werd ik wel een beetje nieuwsgierig en vroeg om welke
het ging en waar hij stond? Wat ik toen te horen kreeg was haast ongelofelijk.
F.T.F in een kelder
Na mijn vraag antwoordde de jongens dat het om een 8x4 F.T.F ging van Croonen
uit Deest Ch. No. 78384. Onze F.T.F had Ch. No. 76284, dus was deze ex Croonen
exact 100 F.T.F’s later gebouwd en tevens de eerste 8x4 van Floor en voor ons
dus een hele imposante truck. Peter Lamphen uit Blaricum was de eigenaar waar
hij al 11 jaar in een 1000 vierkante meter grote kelder stond. Ik was helemaal
om en vroeg of we contact mochten opnemen met de huidige eigenaar. Dit was geen
probleem en we kregen het adres en telefoonnummer. Maandag belde ik en maakte
een afspraak voor dinsdag. Om 10 uur arriveerde ik met Roy en werden we
uitgenodigd om een bakkie koffie te drinken met de moeder van Peter Lamphen en
zijn vrouw. Deze nam ons mee naar de grote schuur en daar aangekomen konden we
via een stalen brug naar beneden lopen, daar stond in het donker een paal met
veel stopcontacten. Ze pakte meteen de juiste stekker en stopte hem in het
stopcontact en inderdaad in een donkere hoek begon een licht te branden en kwam
de F.T.F in zicht met de bumper tegen de wand. We liepen naar de auto toe en
aanschouwden een nog gave F.T.F met ong. 200000 km op de teller compleet
voorzien van een laadbak gebouwd door Floor die gebruikt was om stenen mee te
vervoeren. Met een kloppend hard liepen we er een aantal keer langs waar we
terstond besefte dat we deze moesten hebben. Boven op de begane grond aangekomen
raakte we in onderhandeling, met de belofte dat we F.T.F gingen restaureren,
kochten we de F.T.F voor een geschikte prijs. Een paar dagen later gingen we
opnieuw naar de magische kelder om te proberen de Detroit 8v71 te starten, toen
we de accu’s hadden geïnstalleerd gingen de lichtjes op het dashboard
branden. Ik ging vol spanning op de chauffeurs stoel zitten keek om me heen,
bewoog mijn wijsvinger naar de zwarte startknop. En raakte vervolgens met
ingehouden adem de startknop aan, om daarna met open mond te concluderen dat de
Detroit al liep. Roy en ik keken elkaar ongelovig aan, na 11 jaar stilstand met
1 druk op de knop starten.
Uit de kelder
Peter Lamphen zou ons bellen als hij de F.T.F uit de kelder had gehaald, dit
werd pas na 4 maanden gerealiseerd. Laat in november haalde we hem op met de
semidieplader en brachten hem naar Floor om hem te laten keuren. Aldus
geschiedde er kwamen 8 nieuwe houten schotten op en daarna is de F.T.F gestraald
bij Willem Schouten en werd voorzien van 2 componenten verf. Op de prachtig
gespoten cabine kwam Spaansen Harlingen te staan, toen de laadbak er terug op
geplaatst was bouwde we er in het midden een camper unit op. Voor en achter de
unit kwamen op maat gemaakte vloer delen te staan gemaakt in de vloerenfabriek
van Spaansen Harlingen. Over het midden gedeelte van de bak werd een nieuw rood
zeil gespannen met de tekst Spaansen Vloeren Harlingen, daardoor is het camper
gedeelte onzichtbaar gemaakt.
Soms als we op een truck show aankomen, zeggen de mensen “Zo Spaansen jullie
hebben er een zware vracht op liggen”. “Ja, dat is zo, maar geen probleem
voor zo’n sterke vrachtauto en bovendien is hij veel gewend”. Als we daarna
de klep opendoen, het zeiltje oprollen zien de mensen dat er een camper tussen
de betonpanelen staat.
Dit was het verhaal van de
gerestaureerde eerst gebouwde F.T.F 8x4, eens een geweldig mooie combinatie met
een tandemas Floor aanhanger en een Hulo stenenkraan, zeven assen en volgeladen
met stenen was dit een parade paardje voor wat er bij Floor gebouwd kon worden.
Ton Spaansen
g
Geslaagde
eerste proefrit