Laatste F.T.F van ECT gestopt met werken en aan de kant gezet.

  In augustus werd ik gebeld door Niels den Boer een machinist die op een van de geweldige grote kranen die bij ECT op de Delta container haven in de maasvlakte werkzaam is.Aan de andere kant van de lijn vertelde Niels dat de laatste nog rijdende F.T.F aan de kant gezet was. Hij gaf de tip om de chef-monteur te gaan bellen; “misschien kunnen jullie hem wel ophalen voor in het F.T.F museum, zodat hij behouden blijft en niet word gesloopt”. Dezelfde week belde ik met de chef-monteur Henk Roersma. Deze bevestigde het en vroeg ons om een e-mail te sturen met uitleg waarom we de F.T.F wilde hebben. We hebben een e-mail opgemaakt met een verzoek om de F.T.F te verkrijgen en daarbij stuurde Ans nog een paar foto’s van het F.T.F museum met daarop de allerlaatste gebouwde F.T.F Ch.No 94717. Deze F.T.F is ook bij ECT werkzaam geweest, en staat nu keurig tussen de andere F.T.F’s in het museum. In november mailde Henk Roersma terug dat er een akkoord was van de ECT directie en dat we de F.T.F op konden halen. Dus op 3 december laadde onze dieplader op basis van een terugvracht de F.T.F en nog 2 kisten met onderdelen op. Donderdag morgen op 7 uur loste we het hele spul met de heftruck van Piet van der Voort. De week er na zette we er 2 nieuwe accu’s in en startte we de Detroit die meteen weer afsloeg. Er bleek een stuk van het gasolie filter te ontbreken. Na veel ontluchten en nieuwe filters en veel gestart hadden we met hulp van Ton de Jong de monteur van Piet van der Voort de Detroit weer draaiend.

 

In het voorjaar bracht ik de F.T.F naar Willem Schouten met een topsnelheid van 30 km/h want harder loopt hij niet. Een beetje bij stralen en verf er overheen was de opdracht. Toen ik een week later kwam kijken bleken ze tot mijn verbazing de hele truck gestraald en gespoten te hebben. Dit hebben we niet afgesproken zei ik, waarop zij zeiden “ja, maar u wil het altijd goed en netjes hebben dus hebben we hem maar helemaal aangepakt”. Waar ik uiteindelijk wel erg blij mee was. Wederom weer een goed staaltje werk van Willen Schouten.

 

In juni heb ik de F.T.F op een mooie zomeravond van ’t Zand naar Winkel gereden, via alle binnenweggetjes was het net of ik een fietstochtje deed van een uur lang. Rustig aan met het raampje open lekker om me heenkijkend.

 

Nu zitten er 8 mooie gelijke banden op en 2 brede op de vooras. Straks word de cabine ook nog eens op nieuw in de oranje verf gespoten en dan is hij weer als nieuw. Met nog 2 speciaal gemaakte Spaansen Beton platen als ballast, kunnen we misschien eens meedoen met trekkertrek wedstrijden. Want met een vermogen van de 8V.92T Detroit Diesel voorzien van Blower en Turbo plus een automatische Allison versnellingsbak die 4 keer schakelt is het een sterke auto. En dat is al bewezen, want ze hebben bij de ECT al die jaren 10 aanhangers tegelijk getrokken op hun terreinen in de Rotterdamse havens met een gezamenlijk gewicht van ongeveer 300 ton.