Laatste F.T.F van ECT gestopt met werken en aan de kant
gezet.
In augustus werd ik gebeld door Niels den Boer een machinist die op een van de
geweldige grote kranen die bij ECT op de Delta container haven in de maasvlakte
werkzaam is.Aan de andere kant van de lijn vertelde Niels dat de laatste nog
rijdende F.T.F aan de kant gezet was. Hij gaf de tip om de chef-monteur te gaan
bellen; “misschien kunnen jullie hem wel ophalen voor in het F.T.F museum,
zodat hij behouden blijft en niet word gesloopt”. Dezelfde week belde ik met
de chef-monteur Henk Roersma. Deze bevestigde het en vroeg ons om een e-mail te
sturen met uitleg waarom we de F.T.F wilde hebben. We hebben een e-mail
opgemaakt met een verzoek om de F.T.F te verkrijgen en daarbij stuurde Ans nog
een paar foto’s van het F.T.F museum met daarop de allerlaatste gebouwde F.T.F
Ch.No 94717. Deze F.T.F is ook bij ECT werkzaam geweest, en staat nu keurig
tussen de andere F.T.F’s in het museum. In november mailde Henk Roersma terug
dat er een akkoord was van de ECT directie en dat we de F.T.F op konden halen.
Dus op 3 december laadde onze dieplader op basis van een terugvracht de F.T.F en
nog 2 kisten met onderdelen op. Donderdag morgen op 7 uur loste we het hele spul
met de heftruck van Piet van der Voort. De week er na zette we er 2 nieuwe
accu’s in en startte we de Detroit die meteen weer afsloeg. Er bleek een stuk
van het gasolie filter te ontbreken. Na veel ontluchten en nieuwe filters en
veel gestart hadden we met hulp van Ton de Jong de monteur van Piet van der
Voort de Detroit weer draaiend.
In het voorjaar bracht ik de F.T.F naar Willem Schouten met
een topsnelheid van 30 km/h want harder loopt hij niet. Een beetje bij stralen
en verf er overheen was de opdracht. Toen ik een week later kwam kijken bleken
ze tot mijn verbazing de hele truck gestraald en gespoten te hebben. Dit hebben
we niet afgesproken zei ik, waarop zij zeiden “ja, maar u wil het altijd goed
en netjes hebben dus hebben we hem maar helemaal aangepakt”. Waar ik
uiteindelijk wel erg blij mee was. Wederom weer een goed staaltje werk van
Willen Schouten.
In juni heb ik de F.T.F op een mooie zomeravond van ’t
Zand naar Winkel gereden, via alle binnenweggetjes was het net of ik een
fietstochtje deed van een uur lang. Rustig aan met het raampje open lekker om me
heenkijkend.
Nu zitten er 8 mooie gelijke banden op en 2 brede op de
vooras. Straks word de cabine ook nog eens op nieuw in de oranje verf gespoten
en dan is hij weer als nieuw. Met nog 2 speciaal gemaakte Spaansen Beton platen
als ballast, kunnen we misschien eens meedoen met trekkertrek wedstrijden. Want
met een vermogen van de 8V.92T Detroit Diesel voorzien van Blower en Turbo plus
een automatische Allison versnellingsbak die 4 keer schakelt is het een sterke
auto. En dat is al bewezen, want ze hebben bij de ECT al die jaren 10 aanhangers
tegelijk getrokken op hun terreinen in de Rotterdamse havens met een gezamenlijk
gewicht van ongeveer 300 ton.