In 2003 kreeg ik te horen
dat zowat al de E.C.T. F.T.F’s aan de kant waren gezet. Daarom maakte we een
afspraak met de man die hier verantwoordelijk voor was. Deze liep met mij het
immense terrein op en liet me de hele vloot F.T.F’s zien welke keurig op rijd
stonden om verkocht of gesloopt te worden. Maar wij gingen alleen voor een
speciale F.T.F name diegene met Ch.No. 94717 en E.C.T nummer 940. Dit was de
F.T.F die als laatste bij Floor in Wijchen de fabriek had verlaten. Deze werd
geleverd aan E.C.T. welke hem nummer 940 gaven, dus de laatste van de 40 F.T.F.’s
die ECT bij Floor had besteld. Deze F.T.F. stond op een aparte plek bij E.C.T.
waar ik wat foto’s van gemaakt heb. Toen begon de vraag of we deze mochten
hebben om in ons museum te plaatsen. Na veel telefoontjes met diverse
directeuren kwam het bericht dat we hem op mochten halen. Een dieplader van
Zuidema uit Harlingen nam hem mee als terugvracht. Onderweg belde de chauffeur
op; “Ton, ik heb de F.T.F. op de dieplader staan en heb ook nog een losse
cabine meegekregen”. In ’t Zand werden de F.T.F. en de cabine gelost en
omdat de F.T.F. meer dan 35000 uur op een vele Hectare groot terrein geplaveid
met klinkers had gereden, hebben we deze F.T.F. ook op een met klinkers belegd
plateau geplaatst. Daarachter hangt nu een grote foto van een grote Container
zeeboot welke gelost word door een aantal immense grote container kranen.
Vanonder die kranen werden de aanhangwagen treinen met 10 stuks 12 ft. of met 20
6ft. containers geladen. Hierna werd de trein voertuigen met soms een gewicht
van meer dan 300 Ton vertransporteert door de F.T.F’s met hun 500 PK Detroit
Diesels gekoppeld aan een 4 traps Allison automaat.