In 2003 kreeg ik te horen dat zowat al de E.C.T. F.T.F’s aan de kant waren gezet. Daarom maakte we een afspraak met de man die hier verantwoordelijk voor was. Deze liep met mij het immense terrein op en liet me de hele vloot F.T.F’s zien welke keurig op rijd stonden om verkocht of gesloopt te worden. Maar wij gingen alleen voor een speciale F.T.F name diegene met Ch.No. 94717 en E.C.T nummer 940. Dit was de F.T.F die als laatste bij Floor in Wijchen de fabriek had verlaten. Deze werd geleverd aan E.C.T. welke hem nummer 940 gaven, dus de laatste van de 40 F.T.F.’s die ECT bij Floor had besteld. Deze F.T.F. stond op een aparte plek bij E.C.T. waar ik wat foto’s van gemaakt heb. Toen begon de vraag of we deze mochten hebben om in ons museum te plaatsen. Na veel telefoontjes met diverse directeuren kwam het bericht dat we hem op mochten halen. Een dieplader van Zuidema uit Harlingen nam hem mee als terugvracht. Onderweg belde de chauffeur op; “Ton, ik heb de F.T.F. op de dieplader staan en heb ook nog een losse cabine meegekregen”. In ’t Zand werden de F.T.F. en de cabine gelost en omdat de F.T.F. meer dan 35000 uur op een vele Hectare groot terrein geplaveid met klinkers had gereden, hebben we deze F.T.F. ook op een met klinkers belegd plateau geplaatst. Daarachter hangt nu een grote foto van een grote Container zeeboot welke gelost word door een aantal immense grote container kranen. Vanonder die kranen werden de aanhangwagen treinen met 10 stuks 12 ft. of met 20 6ft. containers geladen. Hierna werd de trein voertuigen met soms een gewicht van meer dan 300 Ton vertransporteert door de F.T.F’s met hun 500 PK Detroit Diesels gekoppeld aan een 4 traps Allison automaat.

  Zo hebben de 40 F.T.F’s miljoenen containers verplaatst in het begin een prototype met Ch.No. 79455, hierna de 2de met Ch.No. 80490 en de derde met Ch.No. 80503. Toen bewezen was dat ze goed voor hun taak functioneerde werden er meteen 15 F.T.F’s bestelt. Vanaf Ch.No. 84574 tot en met Ch.No. 84588 en in 1988 werden er nog een keer 5 stuks besteld, in 1992 nog 9 en in 1994 warden de laatste Chassis nummer uitgegeven van Ch.No. 94710 tot en met de allerlaatste F.T.F. Ch.No. 94717, alle 8 voor E.C.T.

 

 

  Bij deze willen we via dit verhaal de mensen van E.C.T. bedanken voor de gift en het vertrouwen om deze F.T.F’s vrijwillig te schenken aan ons museum. In het 2de F.T.F boek gaan we uiteraard meer vertellen over deze F.T.F’s en de relatie met Floor en E.C.T.