Historie van onze dieplader combinatie
In 1995
vonden wij onze F.T.F terug die in 1976 nieuw op de vrachtauto- RAI gestaan had.
Rond die
tijd waren wij juist zo goed als gereed met de restauratie van een Stork Ricardo
Scheepsdiesel
die in ons zandschip de Zandexpres 4 had gestaan. Op het 50- jarig jubileum van
Spaansen in februari 1996 konden wij beide objecten aan 5000 gasten laten zien.
Toen daarna
alles echt klaar was met alles in de juiste kleuren zetten, gingen we in de
zomer voor het eerst op pad. En wel naar het Truckstar Festival in Assen waar
wij veel aandacht trokken tussen alle oldtimer vrachtauto’s.
Wij
vervoerden de Storkdiesel op een semidieplader, dus moest deze diesel, die op
een container was gebouwd, ter plekke op- en afgezet worden. Dat was erg lastig,
dus gingen wij op zoek naar een goede aanhangwagen, liefst een Floor.
Gevonden
Op een
goede dag ging ik op pad en belandde in het dorpje Westbroek, net voor Utrecht.
Daar meldde ik me bij Raymond van Keulen en samen liepen wij naar buiten langs
een hele rij aanhangwagens.
Tussen al
die voertuigen stond precies halverwege een grote zware dieplader.
“Wat is
dit”, vroeg ik, waarop Raymond antwoordde “nou, een dieplader!” Ja, dat
zag ik ook, maar ik wilde weten hoe oud ‘ie was. Bleek tot mijn verbazing de
dieplader van 1976 te zijn, net zo oud als onze F.T.F.
Nou, dan
moet je hem kopen was Raymond zijn antwoord.
Ja, maar
hij is natuurlijk compleet versleten, want dat is meestal het geval met zulke
diepladervoertuigen. Volgens Raymond was dat niet het geval, omdat de dieplader
het jaar daarvoor nog APK gekeurd was.
Hierop
vroeg ik wat de dieplader moest kosten, waarop Raymond zijn prijs noemde.
Gelukkig net in de nieuwe euro, dus leek het niet zo veel.
Wij waren
er dus snel uit, maar ik wilde hem wel eerst laten keuren bij Nooteboom. Als dit
teveel kosten met zich mee zou brengen, zou ik de dieplader terugbrengen.
Hier ging
Raymond mee akkoord, want volgens hem was de aanhanger goed.
Op
naar Nooteboom
Op een
mooie dag haalde ik de dieplader op bij Van Keulen en bracht hem naar Nooteboom.
Die keken verbaasd: “Wat heb je nu mee?!”
En ik
vertelde mijn verhaal en vroeg ze de aanhanger goed na te kijken en een offerte
te maken van de kosten.
Maar eerst
liepen wij het archief binnen en zochten wij de oude opdrachtbevestiging op.
Daarop stond de afspraak geschreven tussen de heer Nooteboom en de heer Laveber
uit Gouda, dat iedere week de dieplader later werd geleverd dan de officiële
leverdatum, Nooteboom een vergoeding schuldig was van FL 1.000,00 per week aan
Laveber.
Zandstralen en Storkmotor opbouwen
Nadat de
aanhanger gekeurd was haalden wij hem op. Meteen lieten wij hem zandstralen bij
W. Schouten in Den Helder en vervolgens in tweecomponenten rode kleur spuiten.
Evenementen
En zo gaan
wij op pad naar allerlei evenementen, zoals truckerfestivals, havendagen en
andere evenementen.
En zo rijd
ik met mijn F.T.F. truck en mijn Nooteboom dieplader, allebei van het jaartal
1976, 24 meter lang en 49 ton zwaar. Gebouwd in hetzelfde jaar en in dezelfde
straat: Nooteboom op de ene hoek en Floor op de andere hoek van de Industrieweg
in Wychen.