Noord Holland 1 mei 2011
Om 9.00 uur
gaat de deur open bij Spaansen Tuin- en Bestratingsmaterialen in het dorp
Winkel. Hier is genoeg plaats om alle Old Timer vrachtauto’s te ontvangen.
Binnenin de
showroom wordt koffie gezet en de koekjes op de schaal gelegd. Al snel komen de
eerste auto’s binnenrijden. Het is altijd spannend wie er komen en met wat
voor materiaal. De eerste bijeenkomst van het jaar zijn er natuurlijk weer
“nieuwe” oldtimers. De één heeft een nieuwe truck, de ander een trailer of
aanhanger of iemand heeft zijn hele “hebbe en houwe”compleet nieuw
opgespoten. Dus zat te zien!
Opgave
deelnemers.
Nadat
iedereen naar binnen getrommeld was nam Toon het woord om iedereen welkom te
heten namens de HAV. Vervolgens kreeg ik het woord over uitleg over de route die
we gingen rijden en waarom en hoe de Westfriese Omringdijk van 126 km lengte er
lag en hoe hij vanaf begin 1200 gemaakt was.
Start
Om 11.00
uur starten we met de toer met onze F.T.F. als eerste. Meteen ging iedere truck
op de foto, wat uiteraard wat tijd in beslag nam. Intussen reden we alvast over
het transportbedrijfterrein van Spaansen langs de rij vrachtauto’s waar alle
Engelse teksten op de trucks rustig konden worden gelezen. Toen alle trucks na
de fotosessie verzameld waren, starten we om meteen door de Dorpsstraat van
Winkel te gaan rijden. Aan het eind van Winkel rijden we de dijk op met links de
Groetpolder en daarna de Wieringermeerpolder en rechts het oude West-Friesland.
Daarna meteen door naar Medemblik , door de hoofdstraat en weer verder op de
dijk om vervolgens onder aan de dijk door het plaatsje Onderdijk te rijden. Van
Onderdijk rijden we dicht langs de dijk door Andijk. De namen van deze plaatsjes
relateren steeds aan de West-Friese omringdijk. Dan komen we in Enkhuizen, wat
een prachtig stadje, we nemen vele krappe bochten door smalle straatjes over
diverse bruggen waar veel schepen langs varen en aan de kade liggen.
We rijden
de stad uit op weg naar Venhuizen en passeren Hem, Oosterleek, Wijdenes en
Schellinkhout met al zijn bruggetjes, om daarna bij Hoorn uit te komen. Daar
rijden we langs de prachtige Singel om via het centrum het laatste stukje dijk
op te gaan.
Het is nog
steeds prachtig weer , maar wel waait er een stevige wind. Dat kijkt wel mooi,
want we zien indrukwekkende schuimkoppen op de golfen van het IJsselmeer naar
ons toe rollen. Zo verlaten we na +/- 3 uur de Westfriese Omringdijk op om in
Scharwoude bij Hotel La Mere Ann onze trucks te gaan parkeren, wat op zich een
prachtig gezicht is. Al die merken, al die kleuren, al die bestuurders! Zo ook
een prachtige F.T.F. kraanauto met 2 jonge meiden erin. Marielle Hoek, 19 jaar,
en haar zusje. Ook zij hebben de rit keurig afgelegd met hun grote truck!
Als we daar
zijn uitgestapt is iedereen blij en tevreden. Alleen wordt er gemeld dat er nog
een dieplader vast zou staan in Enkhuizen. Het blijkt Jack Janssen te zijn die
met zijn Mack, met daar achter een bestuurbare Nooteboom dieplader trailer.
Alle
bochten heeft hij kunnen nemen. Alleen doken er op smalle stukken luxe auto’s
tussen, die de boel blokkeerden. Zo
kwam de boel enkele keren vast te zitten. Maar met hulp van Hes Vermeer onze HAV
vrachtauto voorzitter, die met z’n pas gerestaureerde Bussing achter Jack
aanreed, kwam alles goed en werd alles weer in goede banen geleid. Ze kwamen 30
minuten na ons binnen en onder
luid
applaus betraden ze het terras. Om meteen van een wel verdiend koppie koffie te
genieten.
Jack
heeft wel voor hetere vuren gestaan.
Dus al met
al was het een prachtige tour.
Zo konden
we na +/- 70 km. welke in +/- 3 uur verreden werd, allemaal weer na onze eigen
provincie terug keren. En Simon en mezelf denken alweer aan volgend jaar. Waar
Simon voorstelde om rondom en door Amsterdam te gaan rijden, maar dat zien we
volgend jaar wel weer.
Allemaal
bedankt voor de opkomst, sommige van ver weg en veel plezier met uw hobby en de
evenementen die nog te bezoeken zijn.
( Foto's van de Tour )