Noord Holland 1 mei 2011

 

Om 9.00 uur gaat de deur open bij Spaansen Tuin- en Bestratingsmaterialen in het dorp Winkel. Hier is genoeg plaats om alle Old Timer vrachtauto’s te ontvangen.

Binnenin de showroom wordt koffie gezet en de koekjes op de schaal gelegd. Al snel komen de eerste auto’s binnenrijden. Het is altijd spannend wie er komen en met wat voor materiaal. De eerste bijeenkomst van het jaar zijn er natuurlijk weer “nieuwe” oldtimers. De één heeft een nieuwe truck, de ander een trailer of aanhanger of iemand heeft zijn hele “hebbe en houwe”compleet nieuw opgespoten. Dus zat te zien!

 

Opgave deelnemers.

 Toon van Diepen had al van 40 personen bericht gehad voor deelname, maar er kwamen er 48 opdagen. Dus weer meer als vorig jaar.

Nadat iedereen naar binnen getrommeld was nam Toon het woord om iedereen welkom te heten namens de HAV. Vervolgens kreeg ik het woord over uitleg over de route die we gingen rijden en waarom en hoe de Westfriese Omringdijk van 126 km lengte er lag en hoe hij vanaf begin 1200 gemaakt was.

 

Start

Om 11.00 uur starten we met de toer met onze F.T.F. als eerste. Meteen ging iedere truck op de foto, wat uiteraard wat tijd in beslag nam. Intussen reden we alvast over het transportbedrijfterrein van Spaansen langs de rij vrachtauto’s waar alle Engelse teksten op de trucks rustig konden worden gelezen. Toen alle trucks na de fotosessie verzameld waren, starten we om meteen door de Dorpsstraat van Winkel te gaan rijden. Aan het eind van Winkel rijden we de dijk op met links de Groetpolder en daarna de Wieringermeerpolder en rechts het oude West-Friesland. Daarna meteen door naar Medemblik , door de hoofdstraat en weer verder op de dijk om vervolgens onder aan de dijk door het plaatsje Onderdijk te rijden. Van Onderdijk rijden we dicht langs de dijk door Andijk. De namen van deze plaatsjes relateren steeds aan de West-Friese omringdijk. Dan komen we in Enkhuizen, wat een prachtig stadje, we nemen vele krappe bochten door smalle straatjes over diverse bruggen waar veel schepen langs varen en aan de kade liggen.

We rijden de stad uit op weg naar Venhuizen en passeren Hem, Oosterleek, Wijdenes en Schellinkhout met al zijn bruggetjes, om daarna bij Hoorn uit te komen. Daar rijden we langs de prachtige Singel om via het centrum het laatste stukje dijk op te gaan.

 

Het is nog steeds prachtig weer , maar wel waait er een stevige wind. Dat kijkt wel mooi, want we zien indrukwekkende schuimkoppen op de golfen van het IJsselmeer naar ons toe rollen. Zo verlaten we na +/- 3 uur de Westfriese Omringdijk op om in Scharwoude bij Hotel La Mere Ann onze trucks te gaan parkeren, wat op zich een prachtig gezicht is. Al die merken, al die kleuren, al die bestuurders! Zo ook een prachtige F.T.F. kraanauto met 2 jonge meiden erin. Marielle Hoek, 19 jaar, en haar zusje. Ook zij hebben de rit keurig afgelegd met hun grote truck!

 

Als we daar zijn uitgestapt is iedereen blij en tevreden. Alleen wordt er gemeld dat er nog een dieplader vast zou staan in Enkhuizen. Het blijkt Jack Janssen te zijn die met zijn Mack, met daar achter een bestuurbare Nooteboom dieplader trailer.

Alle bochten heeft hij kunnen nemen. Alleen doken er op smalle stukken luxe auto’s tussen, die de boel  blokkeerden. Zo kwam de boel enkele keren vast te zitten. Maar met hulp van Hes Vermeer onze HAV vrachtauto voorzitter, die met z’n pas gerestaureerde Bussing achter Jack aanreed, kwam alles goed en werd alles weer in goede banen geleid. Ze kwamen 30 minuten na ons binnen en onder

luid applaus betraden ze het terras. Om meteen van een wel verdiend koppie koffie te genieten.

Jack  heeft wel voor hetere vuren gestaan.

Dus al met al was het een prachtige tour.

 

Zo konden we na +/- 70 km. welke in +/- 3 uur verreden werd, allemaal weer na onze eigen provincie terug keren. En Simon en mezelf denken alweer aan volgend jaar. Waar Simon voorstelde om rondom en door Amsterdam te gaan rijden, maar dat zien we volgend jaar wel weer.

Allemaal bedankt voor de opkomst, sommige van ver weg en veel plezier met uw hobby en de evenementen die nog te bezoeken zijn.

 Bedankt namens Simon Laan en Ton Spaansen!                                                             

 

                                  ( Foto's van de  Tour )     Met dank aan: Jan Boere